ریز نگار مرصوص

خوش اومدین. میدونین ریزنگار یعنی چی؟به اون عکسی میگن که میکروسکوپ از نمونه میگیره

خوش اومدین. میدونین ریزنگار یعنی چی؟به اون عکسی میگن که میکروسکوپ از نمونه میگیره

پاسخ سوال 4

جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۱، ۰۸:۳۶ ب.ظ


سلام علیکم

انشالله که روزکار به کام باشه
عرضم به خدمتتون که روالش اینه که این هفته سوال 3 بیاد روی صفحه ولی چون دوستمون برای جواب دادن وقت بیشتری نیاز داشتن با اجازتون ما سوال 4 رو این هفته بررسی میکنیم که بدقول نشیم پیشتون.

اما سوال4

باشه قبول که خدایی هست،چطوری موجود شده؟یعنی چی اول نداره؟هرچیزی یه اولی داره مثل من.... اول اول اول خدا کجاست؟چه زمانی بوجود اومده؟یعنی چی ماده نیست ،ترکیب نیست،ماهیت نداره؟این  یه اصله که هر معلولی یه علتی داره،من دنباله علت خدا هستم؟کی میدونه چیه؟

پاسخ مرصوص جمشیدیان:


خدا مبدا و خالق موجودات دیگر است وموجودات همه ازاو هستند.همه مخلوق اویند ولی او مخلوق کسی نیست و به تعبیر فلاسفه (علت اولی)است ازلی و ابدی بودن خدا اگر موجودی معلول و نیازمند به موجودی دیگرباشد وجودش تابع آن خواهد بود و با مفقود بودن علتش بوجود نخواهد آمد. به دیگر سخن:معدوم بودن موجودی در برهه ای از زمان ,نشانه ی نیازمندی و ممکن الوجود بودن آن است و چون واجب الوجود ,خود به خود وجود دارد و نیازمند به هیچ موجودی نیست همیشه موجود خواهد بود.

 بدین ترتیب 2صفت برای واجب الوجود اثبات میشود:
یکی ازلی بودن (یعنی در آینده هم هیچ گاه معدوم نخواهد شد.و گاهی مجموع این دو صفت را تحت عنوان (سرمدی)بیان میکنند. بنابر این هرموجودی که سابقه ی عدم یا امکان زوال داشته باشد واجب الوجود(خدا)نخواهد بود,و بطلان فرض واجب الوجود بودن هرپدیده ی مادی ,آشکار میگردد{آموزش عقاید آیت الله مصباح یزدی ص66}
تصور ما ازخدا اعتقاد ,تصدیق است و تصدیق فرع بر تصور است و اگر تصور خدا غیر ممکن باشد ,تصدیق و اعتقاد به او نیز غیر ممکن خواهد بود{مجموعه آثار شهید مطهری ج6,ص1004}
روشن است که تصور خدا مستقیما از راه حواس,وارد ذهن ما نمیشود .زیرا ما میدانیم که ادراکهای حسی ما از چه نوع است و تصور خدا در میان آنها یافت نمیشود . از سوی دیگر ,مدرکات حسی ما محدود است ولی خداوند حقیقتی مطلق است و محدودیت با ذات او سازگار نیست. ***ما انسان ها موارد غیر مادی را با بعد مادی خود میسنجیم مانند زمان به وجود آمدن خداوند و یا اول بودن او در حالیکه زمان از جمله موارد مادی است که بیان این شبهه نیز از این بعد نشعت میگیرد. تصور ذات باری تعالی از قبیل تصور مفهوم وجود و مفهوم وجوب و امثال اینها است ,با این تفاوت که تصور خداوند به وسیله ی ترکیب چند مفهوم از این مفاهیم صورت میگیرد.و در اثر این ترکیب ,مفاهیمی همچون –واجب الوجود –علت نخستین-خالق کل -کمال مطلق-به وجود می آیند که بر خداوند متعال اطلاق میشوند .

پس ما هرچند نمیتوانیم کنه ذات خداوند را تصور کنیم ولی میتوانیم او را به وسیله ی یکی از مفاهیمی که گذشت تصور کنیم {مجموعه اثار شهید مطهری ج6,صص1008و1009}
 بنا بر این تصور, خداوند چگونگی چیستی (ماهیت)ندارد و حقیقت او عین هستی است و چون ذهن آدمیان نوعا با ماهیات مختلف سر و کار دارد و همواره در برابر هستی هر چیز ,چیستی آن را دنبال میکند از همین رو میپندارد که خدا نیز ماهیتی دارد که وجود عارض آن است و لذا در پی چیستی او بر می آید غافل از آنکه او را چیستی و ماهیت نیست .از این رو این روایات به انسان هشدار میدهد که چنین راهی را نرود زیرا نهایت آن تشبیه خداوند به ماهیتی از ماهیات است.{جزوه توحید حاج آقا ابراهیمی} .




اما
پاسخ حاج اقا رو ،انشالله
یکم از باره کاریشون که کم بشه و فرصت کنند خواهیم داشت.

                                                                                       یاعلی
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۱۱
کاتب سپهر

نظرات  (۲)

سلام
مطالب این دوستمان انقدر کامل بود که جای هیچ اظهار نظر نداره واقعا خسته نباشند فقط بعضی از لغات برایم قابل فهم نبود
یا علی
پاسخ:
سلام علیکم
بله واقعا همین طور بود ممنون از شما به خاطر حضورتون وممنون از ایشون به خاطر تلاش فوق العادشون
یا علی
سلام دوستان اگر سوالی راجع به متن باشه برای پاسخ در خدمتم
پاسخ:
سلام
چشم ممنون ،دست گلت درد نکنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی